https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/%D8%B5%D8%A8%D8%A7_%D9%88_%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%82%DB%8Cاستاد
ابولحسن صبا و روح الله خالقی در کلاس درسمصاحبه
رادیو ایران با اقای ابولحسن صبامنبع: ویکی پدیاابوالحسن صبا ردیف موسیقی ایران را ابتدا نزد میرزاعبدالله و پس از آن نزد درویشخان فرا گرفت. او را میتوان یکی از برجستهترین ردیفدانان موسیقی ایران دانست. با اینحال وی موسیقی ردیف را تنها مدرک مستند موسیقی ایرانی نمیدانست و معتقد بود که میبایست از منابع شنیداری نیز بهره برد. او بهطور ویژه بر دو منبع تأکید بیشتری داشت: یکی مجالس روضهخوانی و تعزیه و دیگری نغمههایی که در میان مردمان نواحی مختلف ایران رواج دارد و به صورت سینه به سینه حفظ و به زمان ما رسیدهاست.صبا معتقد بود که «تعزیه بودهاست که موسیقی ما را حفظ کرده»، به همین سبب از روضهخوانیها و مرثیهسراییها به راحتی نمیگذشت و برای ثبت گوشهها به نقاط مختلف سفر میکرد. برای نمونه میتوان به سفرِ صبا به اصفهان اشاره کرد. رضا کسایی (آوازخوان و برادر بزرگتر حسن کسائی. در این رابطه گفتهاست: «صبا برای ثبت گوشهها تنها به شهر اصفهان قناعت نمیکرد… در خارج از شهر هم آرام و قرار نمیگرفتند. سراغ مداحان اهل بیت، تعزیهخوانان، نیزنها، چوپانها، ساززنها و منبریهای خوشخوان را میگرفتند…».در فروردین ۱۳۰۶ ارکستر مدرسهٔ عالی موسیقی همراه با علینقی وزیری برای اجرای کنسرت به شهرهای رشت و بندر انزلی سفر کرد. مردم گیلان تحت تأثیر ویلننوازی صبا، از وزیری خواستند تا یک مدرسهٔ موسیقی در رشت تأسیس کند. او نیز از این درخواست استقبال کرد و پس از مدتی مقدمات برپایی شعبهٔ مدرسهٔ عالی موسیقی در رشت را فراهم کرد.نخستین فعالیتهای حرفه رونق بازارهای محلی و فروش مستقیم اقلام کشاورزی از تولید به مصرف نیازمند توجه بیشتر مسئولین است...
ما را در سایت رونق بازارهای محلی و فروش مستقیم اقلام کشاورزی از تولید به مصرف نیازمند توجه بیشتر مسئولین است دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : mw1 بازدید : 33 تاريخ : يکشنبه 12 آذر 1402 ساعت: 18:58